Ensimmäisen harjoitteluni tein yliopistolla yhdessä Kirsin kanssa. Opetimme avoimen yliopiston opiskelijoille KASP3 Kehitys, kasvatus ja elämänkulku kurssilla yhden osuuden kahdelle eri ryhmälle. YHteensä harjoittelua kertyi tässä harjoittelussa 6 tuntia.
Mielestäni onnistuimme opetustyössä hyvin. Tätä tukevat sekä ohjaavalta että tuutoropettajalta saadut palautteet ja ennen kaikkea opiskelijoilta saatu hyvä palaute.
Tuntisuunnitelmamme opetukselle oli seuraavanlainen:
Mitä? | Keskeiset asiat | Miten? Pedagogia! | Aikataulutus
(HAHMOTELMA) |
|
Aloitus | -Orientointi tuntiin | -Opettajien esittely ja tunnin kulku | 5min
|
|
Aihe: kasvatus | Läksyartikkelin käsittely | -Artikkelin sisältö,
mitä ajatuksia herätti, mikä oli ydinasia artikkelissa? |
Porinaryhmät ja yhteinen keskustelu | 20-30 min |
Aihe: kasvatus tavoitteet / päämäärät | Kasvatus
Kasvatuksen käsite, päämäärät, tavoitteet, näkökulmat ja tyylit. |
-Kasvatus ja sen tavoitteet sekä päämäärät
-Miten kasvatusta ja kasvua painotetaan nykypäivänelämässä? -Kasvatustyylit
|
Käsitekartat eri näkökulmista ja niiden yhteinen purku–>käsitekartoista on hyötyäopiskelijoiden
omassa kirjoitustyössä |
60-70 min
|
TAUKO 15min | ||||
Aihe: ihmiskäsitys ja identiteetti | Ihmiskäsitys ja miten se vaikuttaa kasvattajan omaan toimintaan? | -Mikä on ihmiskäsitys?
-Ihmiskuva? -Erilaisia ihmiskäsityksiä
|
Powerpoint
Yhteinen pohdinta/keskusteluihmiskäsityksenvaikutuksista kasvatukseen.
|
20-30min |
Lopetus | -Tunnin lopetus | -Mitä opit tänään
-Palautetta opiskelijoilta? _Open ohjeet seuraavalle kerralle |
10 min |
Vastaa